Lime macarons

Smarriga lime macarons!!! 😋 Ni vet ju sedan tidigare att jag Ă€r tokig i macarons!! 🙊🙈 

Dessa fylldes med en syrlig limekrĂ€m 😀 Perfekt som en liten gĂ„ bort present eller bara avnjutas direkt till nybyggd kopp kaffe!!

 

Önskar er en fin tisdagskvĂ€ll!! 😘

 

 
 

Lime macarons

Blir ca 14-16 st 

 

70 gram Àggvita (2,5 st) 

30 gram socker (1/3 dl)

70 gram florsocker (1 dl + 1 msk)

90 gram mandelmjöl 

90 gram florsocker (1,5 dl) 

Grön fÀrg (jag anvÀnde gelefÀrg ifrÄn Colour Splash, fÀrgen Leaf)

 

  

Limefyllning

100 gram smör

2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker 

1-2 tsk pressad citron/lime och eventuell lime extrakt (jag anvÀnde Key Lime frÄn Lorann Oils)

Grön fÀrg (jag anvÀnde gelefÀrg ifrÄn Colour Splash, fÀrgen Leaf)  

 

Strössel och eventuellt guldpulver för dekoration (jag gjorde Àven en krystyr och spritsade lite pÄ för att fÄ strösslet att fastna)

 

Börja med att vispa Àggvitorna till hÄrt skum

Blanda den lilla mÀngden florsocker tillsammans med strösockret 

HÀll ner i Àggsmeten, tillsÀtt den gröna fÀrgen och vispa i ca tvÄ minuter 

Blanda den stora delen av florsockret tillsamman med mandelmjölet och sikta

VÀnd ner blandningen i Àggsmeten 

Blanda runt och hÀll upp i en spritspÄse 

Spritsa ut till knappar som Àr ungefÀr lika stor som en 5-krona

LÄt stÄ och vila en stund innan de grÀddas (ca 30 min) 

GrÀdda i 150 grader ca 12 minuter

LÄt svalna 

 

 

Limefyllning

LÄt smöret bli rumsvarmt 

Vispa florsocker, vaniljsocker och smör

Blanda i citron/lime och grön fÀrg

 

Para ihop macaronsen tvÄ och tvÄ och spritsa lite god krÀm i mellan

Dekorera med krystyr och strössel

Redo att avnjutas!!! 😋 

 

 

 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0