Glutenfri jordgubbstårta med vit chokladfrosting

I helgen träffades vi hela gänget (utomhus med coronaavstånd 🙈) och firade alla härliga familjemedlemmar som fyllt år under våren, 259 år har vi fyllt tillsammans, haha!! 😂 Vi firade med en smaskig tårta med vanilj och jordgubbsfyllningar som var spacklad med en vit chokladfrosting. Gjorde en stor tårta och bakade bottnarna i långpanna (fyra stycken) då vi var många 😀 Nedan kommer receptet

P.s Följ mig gärna på Instagram om du inte redan gör det 😀 lauritsens_glutenfria 

Önskar er en fortsatt mysig helg!! 😘

 

 

Glutenfri jordgubbstårta med vit chokladfrosting

ca 15-20 portioner

 

Glutenfri tårtbotten i långpanna (jag gjorde fyra stycken)

3 ägg

2 dl socker

2 dl glutenfri mjölmix (jag använde Finax röda)

2,5 tsk bakpulver

0,5 dl vatten eller mjölk

 

Sätt ugnen på 250 grader

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna

Vispa ägg och socker riktigt pösigt och vitt

Blanda mjöl och bakpulver i en skål 

Rör ned mjölblandningen i äggsmeten och tillsätt vätskan

Blanda till en jämn smet

Bred ut smeten i långpannan och grädda i nedre delen av ugnen i ca 5 minuter

 

Gör sedan så många bottnar som du vill ha lager på tårtan, jag gjorde fyra stycken. Bottnarna blir inte så höga, så vill man ha dem högre så gör 1,5 gång av receptet och låt den stå ett par minuter extra i ugnen.

 

 
 

 

Fyllningar

 

Jordgubbspuré

500 gram jordgubbar

1 dl socker

0,5 dl vatten

2 gelantinblad

 

Lägg gelantinbladen i blöt

Lägg i jordgubbarna i en kastrull tillsammans med sockret och vattnet

Låt de koka mjuka och mixa sedan i hopp dem med en stavmixer

Krama ur gelantinbladen och lägg ner i jordgubbsmoset

Rör om tills gelantinen smälter

Låt svalan i kylen

 

Jordgubbsgrädde

3 dl grädde

Ca 1 dl jordgubbspuré eller jordgubbssylt (jag tog lite av varje)

 

Vispa grädden ganska så hårt och häll i purén/sylten

  

Vaniljkräm

Jag fuskade lite idag och kokande marsankräm (gjorde till 4 personer, recept på paketet) 

När krämen hade svalnat så blandade jag den med 1-2 dl vispad grädde för att få den lite mjukare

  

 
 

Vit chokladfrosting för spackling och dekoration av tårtan

300 gram vit choklad

450 gram rumstempererat smör

6 dl florsocker

450 gram Philadelphia färskost

Röd karamellfärg eller pastafärg (jag använde lite av båda)

 

Smält chokladen över vattenbad eller i micron

Låt svalna

Vispa det rumstempererade smöret fluffigt och häll droppvis ner den smälta, avsvalnade vita chokladen

Vispa ihop florsocker och färskost i en bunke

Vänd sedan ihop det med chokladblandningen

Jag delade sedan upp frostingen i tre delar och gjorde den största delen i ljusrosa, en liten skål med något mörkare och sedan en tredje liten skål med ännu lite mörkare rosa

 

 

Då jag tyvärr inte hade någon stor bricka så blev det en plåt som jag klädde med aluminiumfolie. Började med en tårtbotten som jag la jordgubbspurén på, sedan en tårtbotten till med vaniljkrämen, sedan den tredje tårtbotten med jordgubbsgrädden på för att sedan avsluta med den fjärde tårtbotten

Ställde in dem en stund i kylen så att den fick sätta sig lite

Sedan smörjde jag på ett lager med chokladfrostingen och ställde in tårtan i kylen igen för att sedan ta fram den när det var dags att äta den. Då bredde jag på en omgång till och dekorerade med diverse godsaker så som jordgubbar, hallon, geléhallon, frostingen i de olika rosa färgerna, jordgubbsmacarons och rosa strössel 

 

Redo att avnjutas!!! 😀

 

 
'
 
Anonym
2023-05-07 @ 20:50:28

Gjorde denna idag men på 1,5 sats. Fick slänga en efter ugnen men löste sig finfint när jag istället sänkte till 200grader istället.. :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0