Glutenfria knäckiga havreflarnskorgar

Här kommer ett till smarrigt desserttips 😀 Glutenfria knäckiga havreflarnskorgar fyllda med god glass och bär. Lite "småpilliga" att göra, men blir riktigt goda! 😋 Jag fyllde dem med lite blandad glass, bland annat hallonsorbet som friskar upp det lite och gör att det inte blir allt för sött.

 

Önskar er en mysig lördag! 😘

 

 

 

Glutenfria knäckiga havreflarnskorgar

Blir ca 10-14 st beroende på hur stora man gör dem

 

150 gram smör

2 dl strösocker

0,5 dl sirap

0,5 dl vispgrädde

2 dl havregryn (renhavre som är glutenfri, jag använde Sempers)

2 dl glutenfri mjölmix (jag använde Finax röda)

0,5 tsk bakpulver

 

 

Börja med att sätt på ugnen på 200 grader

Smält smöret i en kastrull

Ta av från värmen och tillsätt de övriga ingredienserna

Rör om ordentligt

Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper med ganska långt i mellan då de flyter ut ordentligt. Jag gjorde lite större korgar, så jag gjorde bara två i taget

Grädda i mitten av ugnen i ca 5-7 min

Ta loss flanen från plåten på en gång när de börjar stelna något och forma dem över ett litet glas

Låt svala och fyll med godsaker! 😋

 

 
 
 
 
 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0