Glutenfri cheesecake med passionsfrukt

God fortsĂ€ttning! 😀 Hoppas ni alla har haft en skön jul! HĂ€r kommer ett smarrigt tips pĂ„ en glutenfri dessert inför nyĂ„r, en cheesecake med passionsfrukt. Den blir bĂ„de söt och syrlig, passar gott efter en god middag 😋 Jag gjorde fyllningen gĂ„nger 1,5 för att fĂ„ den lite högre. Nedan kommer recepetet 😀

 

Önskar er en mysig söndagskvĂ€ll! 😘

 

 

 

Glutenfri cheesecake med passionsfrukt

Botten

75 gram smör

1 paket digestivekex, ca 150 gram (jag anvĂ€nda mig av Gullon’s glutenfria)

 

Fyllning

4 st gelantinblad

2 Àgg

2 dl cream fraiche

400 gram Philadelphia fÀrskost

1,5 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 citron, rivet skal och saften

 

Garnering

1 st gelantinblad

2 msk socker

1 dl vatten

4 st passionsfrukter

 

 

SmÀlt smöret

Krossa digestivekexen fint (jag anvÀnde mig av en stavmixer)

Blanda smöret och kexen och tryck ut blandningen i en springform med löstagbara kanter (jag satte smörpapper i botten och runt kanterna)

StÀll in i kylen under tiden du gör fyllningen

LĂ€gg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min

Dela pÄ Àggen och blanda gulorna tillsammans med strösocker, vaniljsockret, cream fraichen, fÀrskosten och citronskalet till en jÀmn smet

VÀrm citronsaften i en kastrull 

Ta upp gelantinbladen och lÄt dem smÀlta i citronsaften

LÄt svalna nÄgot och hÀll sedan ner i en tunn strÄle i ostsmeten under omrörning 

Vispa vitorna till ett hÄrt skum och vÀnd ner i smeten 

HÀll blandningen i formen och slÀta till ytan 

StÀll i kylen i minst en timme

 

Garnering

LÀgg gelantinbladet til garneringen i kallt vatten i ca 5 minuter 

Koka upp sockret och vatten i en kastrull 

Ta upp gelantinbladet och lÄt det smÀlta i kastrullen 

Halvera passionsfrukten och skrapa ur, ta inte med hinnorna 

Blanda ner passionsfrukt-inkrÄmet i kastrullen och lÄt svalna 

HÀll gelén över tÄrtan 

StÀll i kylen tills gelén har stelnat, minst en timme

Lossa kakan frĂ„n formen, skĂ€r upp i tĂ„rtbitar och servera 😋

 

 
 
 
 
 

 

 



Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0