Macarons med citron

Ljuvliga små goda citronmacarons 😋 Lite småpyssliga att göra, det blev två satser, då den första omgången sprack 🙈 Fick tipset om att man skulle låta dem stå i ca 30 min innan de gräddas för att undvika att de inte spricker. Jag använde vanligt bakplåtspapper och spritsade ut dem på frihand, men ett annat tips kan vara att använda sig av en silipat (silikonmatta) som gör att de lossnar bättre 😊

Jag använde mig av Roy Fares recept på macaronsen, men kastade ihop en egen citronkräm till fyllning 😀

Nedan kommer receptet. 

Önskar er en härlig fredag! 😘

 

Macarons med citronfyllning

  

70 gram äggvita (2,5 st) 

30 gram socker (1/3 dl)

70 gram florsocker (1 dl + 1 msk)

90 gram mandelmjöl 

90 gram florsocker (1,5 dl) 

Några droppar gul karamell/hushållsfärg

 

 

Citronfyllning

80 gram smör

1 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker 

1 dl lemoncurd

Skalet och saften från en halv citron 

Eventuellt lite gul hushållsfärg/karamellfärg 

 

Börja med att vispa äggvitorna till hårt skum

Blanda den lilla mängden florsocker tillsammans med strösockret 

Häll ner i äggsmeten, tillsätt några droppar färg och vispa i ca två minuter 

Blanda den stora delen av florsockret tillsamman med mandelmjölet och sikta

Vänd ner bladningen i äggsmeten 

Blanda runt och häll upp i en spritspåse 

Spritsa ut till knappar som är ungefär lika stor som en 5-krona

Låt stå och vila en stund innan de gräddas (ca 30 min) 

Grädda i 150 grader ca 12 minuter

Låt svalna 

 

Citronkräm

Låt smöret bli rumsvarmt 

Vispa florsocker och smör

Blanda i de övriga ingredienserna och vispa till en slät kräm

Para ihop macaronsen två och två och spritsa lite god kräm i mellan

Redo att avnjutas!!! 😋 

Förvaras i burk i kylen 

 

 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0